Monday, March 26, 2007

Kita tgk sapa yg lapaq?

Assalamualaikum dan salam sejahtera tuan² dan puan²...

Ya..di sini, di hari yg indah sejuk² suam² kuku ni, aku dengan sukacitanya nk bg bukan saja hangpa smo, tp diri aku gk, utk melapaqkan perot kita dengan gambaq² yang klu hangpa yg dok kt oversea kalau tgk tp xlapaq, aku xtau la nk kata apa..Samada time hangpa tgk ni,hangpa dah telan kebab 3 bijik atau hangpa mmg jnis blur..Aku amek makanan² eksotik(eksotik tuuuu) belah² utara ja sbb aku xtau sgt belah² pantai timoq ngan slatan depa makan apa..xpala, aku rasa org² bukan utara pon klu tgk mknn² ni mesti terliuq jugak..huhu..mari lah berlapaq..jom²( tgh nk type, tp aku tercakap kt awek aku lak jom²..heran dia..huhu)




Roti Canai

Ya..roti canai dan marplay mmg xleh dipisahkan..sbut saja darul ehsan, imtiyaz,mahupon wira sejati, mmg roti canai jd mknn wajib la.tiap² minggu klu xpekena skali mmg xsah..aku rasa roti canai wira sejati dpn intec plg sdp sbb gebu ja.tp ada ja yg suka roti canai kering ngan rangup..tpulang kt hangpa..tepuk perot,tanya selera..

Satay

Yah,tuan² dan puan²..satay, makanan wajib klu hangpa pi kajang ka, mana² la, kompem ada satay..umah wahid satay tu aku xsure ada satay 24jam ke x..hangpa pi check sendri la nnt na..yang pasti satay campoq kuah kacang mmg pembuka slera klu nk mkn mlm²..pastu bila satay dah abih,perot dah segah dan sebu,maka pekena timun ngan bawang..pastu klu perot dah berangin,kentut tu cover² la sket nnt..jgn sbb hangpa dah kenyang makan satay,hangpa nk putuih selera org lain tgh mkn lak..xbaik~~


nasi lemak

ni 1 lg makanan pg²..dulu org mkn pg² ja..tp bila aku mai kolumpo ni, tkejut aku tgk org mkn nasi lemak sampai tgh² mlm, tmasuk la aku skali lepas tu..nasi lemak ni yg bestnya bukan stkt nasik yg belemak dek santan tp sbb sambai² dia yg pelbagai jenis..hangpa mintak ja nk sambai apa..ikan bilis?ayam?daging?teloq?kerang?udang?sotong?smo ada..tp utk budak² yg nk blajaq, hangpa jgn pulak mkn nasik lemak sblom nk blajaq..satgi hangpa membuta atas katil plak pastu..kenyang perot,suka hati

nasi kandaq

ni 1 lg menu utara yg klu hangpa xpekena mai penang dan ke bawah, xsah la jawabnya. sbut saja hangpa nak makan kt mana..kayu?pelita?nazmeer?zubaidah?smo umph punya la..jgn riso..cuma la ni hangpa klu nk pi mkn kena sedia duit cm nak mkn kentaki fraid ciken jugak..dulu bley la hangpa bwk duit nk pekena nasik kandaq cm hangpa nk pekena roti canai ja..la ni xdpt beb..spinggan at least 5ringgit..klu nk 2 3 ringgit,hangpa amek teloq masin ja la..


pasemboq

cucuq udang campoq kuah kacang ngan sayoq²..ni layan gk klu makan petang² kt tepi laut especially kt kuala perlis ka,kt padang kota lama ka..ngan angin sepoi² bahasa,gerenti menaikkan lg selera hangpa nk order tambah..


roti jala

roti jala ni slalu kita jumpa bila mai bulan posa.time tu byk ja gerai kt bazar ramadhan yg jual roti jala ni.keenakan roti jala ni tletak kt kuah kari ayam dia.yg pandai buat belemak ngan likat,gerenti tutup awai gerai dia time bulan posa.papapon boys n girls,please dont try this at gerai tu.hangpa nak,hangpa beli.jgn main try² lak.nnt kena pelangkung ngan makcik yg jual roti jala ni plak..



rojak buah

haaa..yg ni aku pesan awai²..klu makan,hangpa kena prepare tandas awai²..amaran:jgn makan rojak time kt highway yg xtentu next R&R kt mana..nnt xpasai² hangpa kena berenti kt tepi jln.kalau tepi jalan keta xbyk xpa.ni keta xpenah putuih,jenuh hangpa nk cover line nk buat hajat.rojak ni sdp mkn ptg² sambil bersantai.


char koew teaw

pergh,yg ni klu aku balik malaysia,at least skali pi mkn,3kali tmbh.cakotiaw ni org slalu masak sket2 ja.1 senduk bsq ja utk 1pinggan.xleh byk² klu mkn awai²..nnt muak.syok tgk org dok masak cakotiaw ni.api membara² mcm show kt sarkis..tup tup dh siap dh..cakotiaw yg sdp slalu kena queue pjg gila kt bazar ramadhan.jenuh gk la nk menunggu.kdg2 org nk bang dah,tp xdpt² lg.tu dia penangan cakotiaw..


bubuq cha-cha

cha-cha?carca?camca?aku pon xtau..bedal jela.janji sdp..bubuq ni org ltk buah slalu.kentang ka,labu ka,pisang ka,sagu kena ada papapon.bubuq ni mkn time panas pon sdp,time sejuk pon sdp.mana² pon bley.


nasi ayam

nasi ayam ni besa la tp ttp menjadi makanan faveret org malaysia.simple,sng,mudah(sama ja smo maksud ni).la ni ada org buat nasi ayam berempah lak.depa tukaq style sket.sbb nasik ayam ni asai dr cina nya resepi.depa nk buat mlayu nya style.maka tbentuk la nasi ayam berempah.hangpa try la..sedap wa cakap lu..


terubuk bakaq

terubuk bakaq..keindahan carbon2 yg menyeliputi tubuh mu,kelemakan tubuh mu,walaupon dipenuhi ranjau² tulang² mu yg belambak,tp aku ttp tros meratah tubuh lemak mu itu.dicicah ngan ayaq asam atau sambai blacan,maka terbentuklah 1 aroma yg menusuk idung tros ke kalbu..ikan bakaq ni pekena mlm² kt tepi pantai kuala perlis mmg layan a..pi la lynda ikan bakaq kt medan selera kuala perlis..hangpa jgn dok pi ngorat maknyah² lynda tu plak..nnt xpasai² dpt penumbuk bakaq,bukan terubuk bakaq..


mee mamak

ni aku nk habaq mai kt hangpa..klu pi padang kota,tp xmentekedarah mee mamak depa,hangpa rugi..mee mamak ni aku xtau la depa buat cmana bg belemak,bg ada rempah² tu,tp layan gila.bila picit limau tu,pastu gaul²,pergh dia punya aroma dia mmg tngkp layan beb..slalu mee mamak ni hangpa bleh dpt kat mana² marplay kt seluruh negara..


cendol

cendoi ni dulu² kt skolah aku slalu pekena time balik smyg jumaat.time tu jenuh belumba jln kaki nk pi kt warung makcik tu sbb nnt takut abih.yg makcik ni plak senyum ja dok tgk rezki dok mai kt dia.cendoi la ni byk type dh.ada cendoi pulut,cendoi besa,cendoi ltk kacang pastu yg layan cendoi ltk tapai.tu mmg raja cendoi la.mcm² lg la jnis² cendoi.klu kt shah alam tu,hangpa pi kt seksyen 8.situ layan gk cendoi dia.slalu klu kelas abih lmbt ka,aku lajak pi sana dulu.pekena cendoi ni .nnt ilang sket stress.


laksa

laksa mana?aku rasa hang tuah dpt gelaran laksamana ni sbb dulu dia beniaga laksa.pastu skali tu laksa abih.pastu planggan dia dok tny² laksa mana hang tuah?omputih dgq² ja tros bg gelaran tu.ntah² hang tuah malu ja dpt gelaran tu.huhu.laksa ni klu boh kicap,limau nipis,ulam² pastu bg byk sket asam keping,mmg layan.laksa yg aku mention ni laksa utara.laksa² kt belah² negeri lain tu aku xbapa tau sgt.sbb depa laksa lain.ni laksa isi ikan kuah kala klabu.hangpa org utara mesti taunya.jom pekena laksa jom!

ais kacang

bila cakap pasai ais kacang ni,hangpa aku syorkan pi la seksyen 2 shah alam,pekena abc kt situ.mmg layan gila gua cakap lu.siap ada waffer,blimbing potong,pastu eskrem lg.mmg eksotik abis.harga pon 2ringgit ja.la ni xtau la kot² dh naik.staun dh xpi sana.tp tu mmg trademark kt medan selera situ la.wajib pesan ais kacang bg newcomers.ais kacang ni slalu org mkn time musim panas.boh ayaq sirap sket,ayaq rutbir sket.kat german ni silap xdak ayaq sirap ja.klu dak,dah lama aku kepai² ais kt luaq tu buat abc.silap² jual ntah² laku..




amacam..lapaq dak?nnt klu ada masa,aku ltk lagi makanan² lain plak..assalamualaikum

1 comment:

bugserm said...

aisehman dawas si alagapas...kite tgk sapa yg lapaq? aku baru pas mkn dowh kenyang..pas tgk makanan2 ang serius aku nak bering..hehe rajen nooo la nie buat2 blog...tempat meluahkan isi suara ati gitu..ahaks(gediks version punya)...ahaks dan ahaks lg (nyampah i)..peace =]